03 augustus 2011

Moesson

Normaal gezien ben ik er de man niet naar om te klagen over het weer. Het weer is wat het is, en we zien wel wat we krijgen. Meestal registreer ik zelfs het weerbericht op de radio niet (zoals ik hoop ooit ook te kunnen met sommige reclameboodschappen, maar dit terzijde...) en wie mij vraagt welk weer het wordt, moet geen hoge verwachtingen koesteren. In het beste geval kijk ik naar buiten of naar de kalender en voorspel op basis daarvan.
Maar deze vakantie is het weer wel erg hot, zij het jammer genoeg enkel in figuurlijke zin. De kou die ik al dagen in mijn bureau lijd, zal er wel niet vreemd aan zijn dat het nu zo ver gekomen is dat ik -godbetert- over het weer blog. En niet eens met toevoeging van een passend liedje of zo, of een YouTube-filmpje, of een cartoon...
Neenee, gewoon ouderwets gezeur !
Want het is me vandaag duidelijk geworden (tussen het typen van verslagen en klasseren van notities door) : de klimaatverandering zorgt ervoor dat we niet het voorspelde mediterrane klimaat krijgen, maar wel het weer dat de nachtwinkeluitbaters minder heimwee bezorgt. Ja, inderdaad, we hebben nu ook een moessonseizoen. En het is volop bezig !
Het is nog even wachten vooraleer we hier ook de bijhorende jungle-vegetatie krijgen met grote palmbladeren en al (ik ben iedereen voor met een klein palmpje op mijn kast). En riksja's vervangen voorlopig nog niet de regulieren Mercedes-taxi's, maar ook dat is maar een kwestie van tijd.
En dan ga ik nu zo'n rieten hoofddeksel passen, om helemaal klaar te zijn voor mijn wandeling buiten straks...

Geen opmerkingen: