28 december 2006

Muzikale ontdekkingen 2006

Wie zijn neus volgt, risico's durft nemen en goed rondkijkt en -luistert, kan elk jaar heel wat nieuwe nummers en artiesten ontdekken.

In 2006 heb ik heel wat leren kennen door te luisteren naar de audio-stream van KinkFM, een Nederlands station dat enkel via de kabel (maar dan niet in België) en via internet te beluisteren valt. Qua profiel sluit het wat aan bij ons eigen Studio Brussel, en op het werk luisterde ik vooral naar Jan Douwe Kroeske met "2 meter de lucht in". Vlaamse groepen die er vaak aan bod kwamen, zijn Mint, dEUS, Goose,... en ik leerde er ook enkele Nederlandse artiesten kennen (Daniel Lohues, Opgezwolle, Johan,...) maar ook buitenlandse artiesten die ik (nog) niet op StuBru had gehoord (The Spinto Band, Band Of Horses, Kashmir, Hard-Fi, The Dead 60s, PSAPP, Be Your Own PET, Cansei de Ser Sexy, I Love You But I've Chosen Darkness, Poni Hoax, Scissors For Lefty, Baas B en Lange Frans, Kraak & Smaak, Khoma, Boy Sets Fire, Joan As Police Woman, ...) De Nederlandse TV (Zomergasten op VPRO) leerde mij Bright Eyes kennen, en het WK voetbal (op NOS) Wir Sind Helden...

Cucamonga op Radio 1 blijft ook nog steeds een bron van ontdekkingen. Vroeger (en dan bedoel ik zo'n 10 tot 15 jaar geleden) speelden ze dit soort muziek ook nog wat vaker overdag op Studio Brussel, maar wellicht is het niet jong genoeg voor het format van de jongerenzender... American Analog Set was mijn grootste Cucamonga-ontdekking van het jaar !
En zelfs op Klara viel er wat te rapen : begin dit jaar zonden ze er een live-concert uit van Antony and The Johnsons !

De Gentse bibliotheek blijft een schat aan te ontdekken cd's. Zo leerde ik dit jaar kennen : Two Gallants, Sons And Daughters, Sufjan Stevens, Elbow, Josh Ritter, mclusky, The Raveonettes, Amadou and Mariam, Gravenhurst, The Hackensaw Boys, Arctic Monkeys, The Streets,...

En natuurlijk valt er ook heel wat te rapen op internet : The Desks, TV On The Radio, The Black Keys, OOIOO, The Veils, Damien Rice (9 crimes), The Duels, Snowden, Isolée, The Aggrolites, Derek Keller, Boy Kill Boy, Lefties Soul Connection, Mahmoud Ahmed, The Thermals, The Mountain Goats, Peeping Tom, Art Brut, The Russian Futurists, We're From Barcelona, Midlake, Ratatat, The Kooks, Whomadewho, Joanna Newsom, Apparat Organ Quartet, Sunn O))) and Boris, Yonderboi, Underoath,...

Rest mij alleen nog volgende uitstekende bronnen te melden waar je mooie muziek kan beluisteren : Luisterpaal en Musicisart (dat is ook nog eens mooi vormgegeven...)

Geen opmerkingen: