31 maart 2018

Twintig parels per maand: maart 2018


Haast onmerkbaar zijn we uit de winter de lente ingegleden. Merkbaar aan het weer is het niet meteen of je het kan merken aan de selectie van twintig parels, laat ik aan uw oordeel over:
  1. Bullets - Tunng: we proberen alvast met deze opener van onze afspeellijst, een vrolijk deuntje dat helemaal tussen de plooien der vergetelheid geraakte
  2. It's the end of the world as we know it (and I feel fine) - R.E.M.: een klassieker die het nog elke keer doet voor mij
  3. Vertigo (Do the demolition) - Duran Duran: in 1986 was ik fan geworden van Duran Duran (na het uitlenen van meerdere cassettes van een klasgenoot). Net toen brachten ze Notorious uit, een plaat waarvan ik eigenlijk niet goed wist wat ervan te denken. Het is zeker niet hun beste werk, al kan ik sommige nummers die ik toen nog niet begreep, nu wel beter smaken, zoals deze song
  4. Don't go - Yazoo: nog zo'n liedje waar ik lang niet mee wist wat ik ermee aan moest. Vond ik dit nu goed of net niet? Tegenwoordig haal ik mijn schouders op en geniet van vooral van de nostalgie, als het eens opduikt in een intro-kwis met mijn lief
  5. I wanna be a Kennedy - U96: uit het album Das Boot met een heel duidelijke sample van Visage en dan af en toe harde techno: eigenlijk toch wel een heel bijzonder nummer
  6. At close range - Bodega Bamz: deze hiphoppers heb ik leren kennen via een vermelding in The New Yorker en deze song is echt wel de moeite waard
  7. Heard 'em say - Kanye West with Adam Levine: sinds ik Yeezus eens aan kortingsprijs kocht, heb ik het werk van Kanye heel erg leren waarderen, dus hij mag niet ontbreken
  8. Legend - Snoop Dogg: ook die andere grootheid van het genre, Snoop Dogg, verdient alweer een plaats met dit nummer uit 2016
  9. Get that dough - Beanie Sigel: ik heb beide Lyricist lounge-compilaties en op de 2e vind je deze aanstekelijke song
  10. We dem boys - Wiz Khalifa: de favoriete rapper van mijn zoon en dit vind ik zelf (totnogtoe, want ik heb zeker nog niet alles van de man beluisterd) zijn beste nummer
  11. Have visa no have rice - The Cambodian Space Project: bij een Facebook-vriendin zag ik deze band plots verschijnen en benieuwd beluisterde ik ook eens hun muziek. Ik versta (uiteraard) geen bal van wat ze zingen, maar hun punk rockt als de beesten
  12. Hoodoo voodoo doll - The Brian Setzer Orchestra: dat is ook het minste wat je van de rockabilly van The Brian Setzer Orchestra kan zeggen
  13. Gone, gone, gone - Carl Perkins: en als we het over rock hebben, laten we er de roll dan ook maar bijhalen met deze grote meneer van het vroege rock 'n roll-tijdperk
  14. Can't hardly stand it - Charlie Feathers: en met deze gaan we zelfs terug naar de jaren vijftig van de vorige eeuw
  15. Reversed boogie - The Spotnicks: gewoon op basis van de hoes kocht ik onlangs op een rommelmarkt een Best of van The Spotnicks. Jammer dat de kwaliteit van de plaat maar matig is, maar gelukkig vond ik online ook nog heel wat muziek van deze band
  16. Son of rumble - Link Wray: hoewel hij al in 2005 stierf, verscheen vorig jaar nog deze single van deze surfheld
  17. I wanna be your dog - The Stooges: een regelrechte klassieker uit 1969 die héél luid uit je boxen mag spatten
  18. Drunk drivers/killer whales - Car Seat Headrest: twee jaar geleden maakten we kennis met deze band dankzij onder meer deze prachtige single. Ik kreeg via een vriend de kans hen live te zien maar moest jammer genoeg weigeren wegens andere plannen (of ziekte, ik weet het niet goed meer). Daar heb ik al spijt van gehad...
  19. Road head - Japanese Breakfast: die ijle stem van de zangeres van Japanese Breakfast doet mij vol nostalgie terugdenken aan sommige bands uit de jaren negentig, waaronder het Nederlandse Bettie Serveert
  20. Depths (Pt. I) - Yumi Zouma: afsluiten doe ik deze maand met dit vrolijke, aanstekelijke nummer van Yumi Zouma
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: