19 maart 2018

Project 2018: een compilatiecassette voor Elke (3)


Het is al tijd voor de derde aflevering in dit project, waarin ik een compilatie maak voor mijn lief. Ik hoop dat ze ook de selectie van deze maand leuk vindt:
  1. No rain - Blind Melon: een song waarvan ze in ieder geval telkens weer vrolijk wordt, is deze uit 1992
  2. The official ironmen rally song - Guided By Voices: ik heb me altijd afgevraagd of dit liedje iets te maken heeft met de beroemde Iron Man triatlon, maar ze zal het zeker wel eens opzoeken op Google voor me
  3. Gold soundz - Pavement: "and they're coming to the chorus now"... is één van mijn favoriete quotes uit een song. Dit nummer staat op het album van Pavement dat ik nog steeds het liefst terughoor (en dat ik op vinyl heb), Crooked rain crooked rain. Het blijft een absolute aanrader
  4. Lithium - Nirvana: ik twijfel of dit dan wel In bloom het favoriete nummer is van Nirvana voor Elke, dus ik heb de gok gewaagd
  5. Outshined - Soundgarden: een andere grungeband die ze graag hoort, is Soundgarden. Ik heb ditmaal gekozen voor een minder bekende song, van het album Badmotorfinger, van net voor ze bekend raakten bij het grote publiek
  6. Start choppin' - Dinosaur Jr.: in 1983 werd ikzelf van mijn sokken geblazen door de mij toen onbekende band Dinosaur Jr. (die ik intussen al één of twee keer live zag), met deze fantastische single
  7. Birth, school, work, death - The Godfathers: wie een bondige samenvatting wil van het leven, kan bij The Godfathers terecht
  8. How soon is now - Love Spit Love: Richard Butler maakte van de pauze in de carrière van The Psychedelic Furs gebruik om deze band op te richten. Ik probeer mijn lief af en toe iets te leren kennen waarvan ik denk dat ze het graag zal horen en soms probeer ik zelfs een cover van een song van een band die ze niet graag hoort. Zo heeft ze heel veel moeite met de stem van Morrissey (van The Smiths), maar ik ben ervan overtuigd dat ze How soon is now op zich wel zal weten te waarderen, dus laat ik het hier gewoon zingen door een andere band...
  9. Paradise - Coldplay: de clip met de olifant die bij dit lied hoort, ziet ze graag, vandaar mijn keuze
  10. Evil - Interpol: omdat zij deze band heel graag hoort (ik ook wel, maar dan vooral hun vroeger werk en vooral het album Antics), ben ik met Elke ooit naar hun concert in Vorst Nationaal geweest
  11. Light it up - Blood Red Shoes: ook deze band zagen we ooit samen, in Leffinge
  12. Golden skans - Klaxons: dit is een song die wel een beetje in het rijtje bij de voorgaande thuishoort
  13. A.G.N.E.S. - 1000 Ohm: we keren even terug naar de eighties, voor deze post-new wave
  14. Pop song - Lio: en als we toch terugkeren in de tijd, moet het ook wel lukken om er een grappig en pretentieloos nummertje tussen te smokkelen
  15. Slave to the beat - Plastic Bertrand: ik weet wel zeker dat new beat niet meteen de beste herinneringen oproept bij mijn lief en dus kies ik hier voor een song die eigenlijk al een beetje lacht met het genre (al is Plastic Bertrand natuurlijk vooral een commerciële vos die op de trein van het succes sprong om ook zijn graantje mee te pikken). Maar het is wel grappig hoe hij dé kreet uit vele new beat-songs ("acid!") vervangt door "Plastic!"
  16. Every little thing (he) does is magic - Shawn Colvin: een beetje rust is nu wel op zijn plaats en die brengt Shawn Colvin met een Police-cover die ze helemaal naar haar hand zet
  17. Heart and shoulder - Heather Nova: nog een vrouw die stug haar eigen weg gaat en onderweg de ene mooie plaat na de andere uitbrengt, ongeacht of iemand er nog op let of niet, is Heather Nova. Uit Siren komt dit liedje
  18. Strong enough - Sheryl Crow: ik hou van de ingetogen manier waarop Sheryl Crow hier zingt "are you strong enough to be my man" en ik hoop van harte dat ik het ben om die van Elke te zijn en te blijven
  19. Phantom limb - The Shins: in 2007 was dit één van mijn favoriete singles en ik was erg blij de band live te zien en horen op Pukkelpop en nu wil ik dit zeker ook delen met mijn lief
  20. The funeral - Band Of Horses: eindigen doe ik deze maand met nog zo'n song waar ik haar absoluut wil mee laten kennismaken. Ik vermoed dat ze zelf in 2006 amper iets oppikte van wat toen op de radio gespeeld werd en het was voor mij de periode waarin ik het Nederlandse online radiostation leerde kennen dat tegenwoordig als Pinguïnradio verder bestaat en dit leerde ik daar zelf toen kennen, in het jaar dat mijn zoon geboren werd
Beluister hieronder het 3e deel van de compilatie:

Geen opmerkingen: