20 mei 2018

Thomas Bryan Eaton


Ooit kreeg ik, ten tijde van mijn Engelstalige blog, een album toegestuurd van Thomas Bryan Eaton, zijn debuutplaat Dreams, demons and butterflies, met de vraag het te vermelden op mijn blog. Die blogpost kan je hier nalezen. We zijn vrienden op Facebook geworden, al zou ik het eerder als "vage kennissen" omschrijven". En zo zag ik dat hij een nieuwe plaat uitheeft: Been through this before. En toen ik ze beluisterde, gebeurden de vreemdste dingen...
Mijn dochter, die zowat alle muziek waar ik naar luister -er staat hier zo goed als constant muziek op- maar niks en "saai" vindt, stond zowaar te dansen op de songs. Meer zelfs: ze begon bijna luidop mee te zingen en genoot duidelijk van de aanstekelijke deuntjes. Dat zou me, gezien ik zelf deze plaat ook best wel kan pruimen, niet hoeven te verbazen, maar hey: MIJN DOCHTER????
De in Nashville residerende artiest maakt, zoals je daar mag verwachten, country. Gelukkig niet de cheesy versie die de Amerikaanse hitlijsten heeft ingenomen (à la Garth Brooks of Billy Ray Cyrus) maar de zuivere, authentieke en behoorlijk traditionele vorm komt ons aanwaaien in de negen songs die de plaat telt. Zo horen we op Loretta de viool die we van een fiedelende hillbilly verwachten en is Why won't you let me in your heart een countryballad van de puurste soort, met die haast wenende gitaar. Meer uptempo maar minstens even goed is Keep me coming back, een song waar niemands benen (ook niet die van mijn dochter dus) stil kunnen blijven... 
Thomas Bryan Eaton heeft een knappe plaat afgeleverd en al is hij in deze contreien schier onbekend, hij verdient ook Vlaamse luisteraars. Wat zeg ik, hij verdient luisteraars over de hele wereld. En nu de vingers kruisen dat hij ooit eens afzakt naar hier zodat ik hem ook eens live aan het werk kan zien...

Beluister hieronder het volledige album, dat je via zijn Bandcamp-pagina hier kan kopen:

Geen opmerkingen: