13 mei 2018

Retro review: The Sabres Of Paradise


Nadat grunge me de ogen opende voor goeie gitaarmuziek, bezorgen Underworld, Orbital, The Orb en The Chemical Brothers me een gelijkaardige ervaring met dance, en het was in de nasleep daarvan dat ik in de bib de cd Haunted dancehall van The Sabres Of Paradise ooit uitleende. Ook deze plaat liet me horen hoe inventief deze muziek kon zijn en hoe op een interessante wijze elektronische muziek gemaakt werd.
Van de dub in Duke of Earlsfield, vermengd met minimale techno, tot de triphopremix door Portishead van Planet D: het hele album varieert en laat klanken horen in een opeenvolging die je verrassen. Tow truck verheft het geluid van sirenes tot een instrument dat zijn plaats verdient in de songstructuur die erg sixties aandoet. Het futuristische geluid van Tempo 4 laat je je als in een zeepbel voelen. Waar Ballad of Nicky McGuire een eerder traditionele songstructuur volgt, lijkt Jacob Street 7am te freewheelen. De afsluitende titelsong lijkt zo weggelopen uit de soundtrack van een alleszins spannend klinkende film.
Hoewel de eerder vernoemde bands een grotere invloed hadden op mijn luistergedrag, is dit een plaat die ik eens per jaar bovenhaal om te beluisteren. 


Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: