30 april 2018

Twintig parels per maand: april 2018


Nadat we eindelijk ook al eens geproefd hebben van de zomer, is het op het einde van de maand ook tijd om deze twintig parels te savoureren:
  1. Innuendo - Queen: al in 1991, toen Queen dit nummer (en de gelijknamige plaat) uitbracht, was ik onder de indruk van de epische opbouw van deze song. Voeg daar ook nog eens de ste van Freddy Mercury aan toe en je krijgt een song die de bombast net genoeg in toom houdt
  2. Learning to fly - Pink Floyd: MTV had de kwalijke gewoonte (nu ja, hun tegenwoordige programma's zijn een stuk kwalijker natuurlijk en hebben amper nog iets met muziek te maken) om sommige clips echt ontzettend vaak uit te zenden en dan bedoel ik niet de meest actuele songs want dat was al bij al normaal en te verwachten, maar sommige liedjes leken tot hun all-time favorieten te behoren. Deze van Pink Floyd hoorde daar ook duidelijk bij...
  3. Hope of deliverance - Paul McCartney: de ex-Beatle had met deze song in 1993 een kleine hit te pakken
  4. Bad moon rising - Creedence Clearwater Revival: het was pas toen ik Blue moon swamp van John Fogerty leerde kennen, dat ik terug begon te grijpen naar het werk dat hij met Creedence Clearwater Revival gemaakt had. Dit is natuurlijk één van hun grootste hits
  5. Honest with me - Bob Dylan: rond de eeuwwisseling slaagde Bob Dylan er opnieuw in grootse platen af te leveren, waaronder Love and theft waarop je dit nummer kan terugvinden
  6. God's monkey - David Sylvian en Robert Fripp: het was dankzij de broer van mijn toenmalig lief dat ik zowel David Sylvian (Japan) als Robert Fripp (King Crimson) leerde kennen en wel met hun samenwerking, waaronder deze prachtsong
  7. Thirteen silver dollars - Colter Wall: door over deze Canadese country-ster te lezen in The New Yorker, ging ik zijn discografie wat uitpluizen en stoot onder meer op dit mooi nummer
  8. Front row - Melanie Dekker: deze Amerikaanse met Nederlandse roots heeft net een nieuwe plaat uit (Secret spot) en dit is mijn persoonlijke favoriet
  9. Ring of love - Gruppo Sportivo: deze band komt daadwerkelijk uit Nederland en maakt pretentieloze pop waarmee ze zelden potten gebroken hebben maar elk van hun platen is toch wel de moeite waard
  10. Ice cream - New Young Pony Club: een heel toepasselijke song voor het zomerse weer dat al hadden
  11. Marina gasolina - Bonde Do Role: een beetje gelijkaardig klinkt deze Braziliaanse band die ik ooit live op Pukkelpop zag
  12. Let's make love and listen to Death From Above - CSS: CSS staat voor Cansei De Ser Sexy en dat klinkt ongelooflijk intrigerend. Het is een band uit dezelfde scene die ook Bonde Do Role voortbracht (ze waren zelfs bij elkaar platen betrokken) en Death From Above 1979 slaagt erin om net als Daft Punk (in een song van LCD Soundsystem) deel van een songtitel te worden
  13. Flying high - Far Out Monster Disco Orchestra: we blijven in Brazilië als is de muziek hier wel een beetje anders. Het staat op hun dit jaar verschenen album Black sun
  14. You can do it - Al Hudson and The Partners: een echte discohit mag dan ook niet ontbreken
  15. Dreamphone - Peach Kelli Pop: deze maand in mijn zoektocht naar albums waarover ik las, toevallig ook op dit gestoten, dreampop die een beetje doet denken aan de bands op het 4AD-label
  16. Stop moving to Florida - Melvins: ook de Melvins hebben een nieuwe plaat uit, Pinkus abortion technician, en daarop deze song die twijfelt tussen hedendaagse rock en eighties hairmetal
  17. Ono soul - Thurston Moore: ik verwees er al eens naar eerder deze maand in mijn retro review van Dirty van Sonic Youth, en hier is ie dan
  18. Outside your love - Glass Gang: deze band mengt shoegaze met eighties synths, althans volgens The New Yorker, dat me op weg zette om hen te ontdekken
  19. Die Dinge des Lebens - To Rococo Rot: we maken het eerst even wat rustig met To Rococo Rot om zo meteen nog eens wat harder te gaan, vooral met de bassen dan...
  20. Human future - Ram Trilogy: want hier is dus nog een streepje drum 'n bass zoals ik die graag heb
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: