28 februari 2018

Twintig parels per maand: februari 2018



Ook een korte maand verdient zijn twintig parels aan het eind dus veel woorden ga ik er hier niet meer aan vuilmaken, dat doe ik wel bij de uitleg bij de gekozen songs:
  1. Le feu - IAM: beginnen doe ik dit keer met Franse hiphop en dan nog wel uit 1993. Er zit zelfs een kleine verwijzing in naar die andere Franse grootheid in het genre toentertijd, MC Solaar
  2. A to G - Blackalicious: het album NIA van Blackalicious heb ik op vinyl. Het is een plaat die ik niet zo vaak opleg, maar die toch echt wel enkele goeie songs bevat, waaronder dit
  3. The seed (2.0) - The Roots: deze zal bekend in de oren klinken, het was dan ook hun grootste hit
  4. Ms. Jackson - Outkast: nog een hiphopper die een grote hit scoorde (met Hey ya!). Hij heeft nog wel meer moois op zijn naam staan, ook dit nummer kende behoorlijk wat succes
  5. Tell everybody I know - Keb' Mo': zijn titelloos debuut uit 1994 is zo'n plaat die ik wel eens durf te vergeten en dat is jammer want deze jonge bluesmuzikant had toen een hele mooie toekomst voor de boeg met zo'n wonderbaarlijk debuut
  6. I can't make you love me - Bonnie Raitt: ooit zag ik haar live op Rock Torhout en dit is nog steeds volgens mij haar mooiste song
  7. Blues after hours - Pee Wee Crayton: dan is het nu tijd voor een onbekende bluesmuzikant die toch echt wel heel mooie dingen nagelaten heeft. Hij stierf in 1985 op 71-jarige leeftijd. Het loont zeker de moeite zijn discografie eens wat nader uit te pluizen
  8. We just found out she died - Mary Lattimore: het was via de link bij een Facebookvriend dat ik deze dame leerde kennen. Haar muziek is betoverend prachtig. Soms neemt ze echt heel erg de tijd om haar song op te bouwen, dit is een voor haar doen wat kort nummer (4'29") maar niet minder mooi
  9. Ohio - Damien Jurado: een muzikant die ik al live aan het werk zag en die je, als je de kans krijgt, zeker ook eens moet zien en horen optreden, is Damien Jurado. Zijn karakterkop intrigeert en hij dwingt met zijn ogen af dat je goed luistert naar de teksten die hij zingt en dat is maar goed ook, want dan hoor je heel goed waarover Ohio gaat
  10. Condition white - Great Lake Swimmers: deze band uit Canada rond Tony Dekker (niet te verwarren met de reggae-legende Desmond Dekker) heeft enkele meer dan verdienstelijke platen uit en ik hoop dat dit liedje je warm maakt om die (eindelijk) eens te beluisteren
  11. Ride on, Molina - Rivulets: prachtig eerbetoon uit 2014 aan de een jaar eerder gestorven Jason Molina
  12. Roll on babe - Vetiver: Vetiver is een band die met soms wat kitscherig aandoende songs toch heel mooie muziek maakt en de jaren zeventig oproept zonder ooit aan de verkeerde kant van de grens tussen emotie en sentiment te belanden
  13. El pico - Ratatat: het titelloze album uit 2004 is nog steeds erg leuk om op te leggen en klinkt amper gedateerd
  14. Window shades - U.S. Girls: U.S. Girls heeft net een nieuwe plaat uit maar dit komt uit Half free uit 2015
  15. Wear my bikini - Jimi Tenor: te vinden op een verzamelaar van het Warp-label en altijd een leuk tussendoortje
  16. Waking up - Kero Kero Bonito: Kero Kero Bonito maakte dit de opener van haar plaat Bonito generation 2 jaar geleden. Er schijnt net een nieuwe EP uit te zijn van deze Britse band, die eigenlijk klinkt alsof ze gewoon uit Japan komen
  17. Black pepper - Hyph11e: vorig jaar debuteerde deze bijzondere band uit Shanghai met Vanishing cinemas, ze zijn zeker een beluistering waard
  18. I fought the law - The Clash: ooit coverde Mano Negra dit op Rock Torhout en ik ging toen op zoek van wie het origineel was. Dat bleek overigens niet van deze The Clash te zijn, maar van Bobby Fuller en al uit 1964
  19. 2 kool 2 be 4-gotten - Lucinda Williams: Car wheels on a gravel road is zonder twijfel de beste plaat die deze zangeres ooit maakte en ze is van erg hoge kwaliteit
  20. Skinny legs - Lyle Lovett: eindigen doen we met dit rustige nummer van Lyle Lovett uit 1994. Hij lijkt zo weggelopen uit Twin peaks als je hem ziet, maar als je hem hoort, hoor je van het beste wat country te bieden heeft
Beluister hieronder de volledige afspeellijst:

Geen opmerkingen: