18 januari 2017

The Flaming Lips


The Flaming Lips zijn zo'n band waarvan je, nog voor je een noot gehoord hebt van hun nieuw album, al weet dat ze je zullen verrassen, dat ze je heen en weer zullen slingeren tussen verschillende muziekstijlen en (helaas) soms ook tussen bewondering en teleurstelling. De meest recente plaat die ik van hen beluisterde (With a little help from my fwends), wist me niet helemaal te overtuigen, althans: het is niet het soort plaat dat ik regelmatig zou opleggen/opgelegd heb.
Met Oczy mlody weet deze band me gelukkig wel weer te grijpen. Afwisseling troef, dat zeker, maar het niveau blijft wel redelijk constant. How?? bijvoorbeeld is tegelijk heel spacy én een mooie ballad. Op één of andere manier doet het me denken aan de Ziggy Stardust-plaat van David Bowie. En There should be unicorns (een titel waarmee ze misschien zelfs mijn dochter zouden tot een luisterbeurt verleiden) is zo geschift én zo geniaal dat ik die grijns vermoedelijk de komende week niet meer van mijn gezicht krijg.
In diezelfde categorie zit de song waarin -het lijkt Samson en Gert wel- meer in het liedje zit dan je denkt: One night while hunting for faeries and witches and wizards to kill. De donkere dreiging wordt hier niet middels drones uitgedrukt maar is even beklemmend voor wie bereid is onder te duiken in het geschapen universum.
De single The castle (eerder al lied van de week) past eigenlijk best wel goed op dit album en is één van de makkelijkst toegankelijke nummers (en dus een verstandige singlekeuze). 
Het hele album gaat mij nog veel plezier verschaffen en in tegenstelling tot de eerder genoemde plaat, is dit wel iets om regelmatig te beluisteren.

Beluister hieronder het volledige album:

Geen opmerkingen: