31 augustus 2016

Twintig parels per maand: augustus 2016


De grote vakantie zit erop, de maand augustus bracht ons de Olympische Spelen en zoals elke maand ook twintig parels, die je hieronder terugvindt:
  1. Didn't I blow your mind this time - The Delfonics: uit de fantastische soundtrack van Jackie Brown, misschien wel de beste film van Quentin Tarantino, komt dit prachtnummer
  2. Atomic bomb - William Onyeabor: maar liefst 8 psychedelische minuten lang zingt William Onyeabor, een Nigeriaanse funkartiest, over hoe hij gaat ontploffen. In 1985 zou hij zich bekeerd hebben tot "born-again Christian" en hij weigerde tot 2014 om te spreken over zichzelf of zijn muziek, ondanks herhaalde pogingen om hem te interviewen of documentaires te maken over deze man. In december 2014 doorbrak hij zijn stilzwijgen in een radioprogramma op de BBC
  3. Jungle boogie - Kool And The Gang: ook al gebruikt door Tarantino voor de soundtrack van Pulp Fiction maar vooral een heerlijk funknummer
  4. Gris gris gumbo ya ya - Dr. John: heel bevreemdend is de muziek van Dr. John, één van de muzikale grootheden uit New Orleans. Zijn muziek is doordrenkt van de sfeer van voodoo en de mengelmoes die zo kenmerkend is voor de lokale cultuur
  5. Daddy, you've done put that thing on me - Martha Copeland: blues uit de jaren twintig die ik vond op een plaat die ik de afgelopen maand kocht met pareltjes van deze mij voorheen onbekende blueszangeres
  6. Kowalski - Primal Scream: het album Vanishing point was mijn échte kennismaking met Primal Scream van wie ik al hier en daar eens een song had gehoord, maar deze plaat beviel mij enorm en blijft mijn favoriet van deze band
  7. Antitaxi - La Femme: ik stootte toevallig op dit lied, dat tegelijk heel kitscherig klinkt en toch ook heel modern (het is dan ook nog maar drie jaar oud). Dit is zeker een groep die ik nog verder wil ontdekken...
  8. Roadrunner - The Animals: al is House of the rising sun hun grootste hit, dit is volgens mij hun beste song
  9. This magic moment - Lou Reed: alweer uit een soundtrack, maar dit keer van een film van David Lynch (Lost highway). De film heb ik nog steeds niet goed kunnen doorgronden, maar de muziek past zo wonderwel erbij dat dit zowat de perfecte symbiose is van muziek en film
  10. Heirate mich - Rammstein: natuurlijk is Rammstein intussen een uit de hand gelopen grap, maar voor de soundtrack was dit (en vooral de intro) perfect passend bij Lost highway. Bij voorkeur dus te beluisteren tijdens het bekijken van de film met het volume hoog!
  11. She's fine she's mine - The Pretty Things: lekker ouderwetse rock met veel bluesinvloeden, daarvoor ben je aan het goede adres bij The Pretty Things
  12. Pablo Picasso - Jonathan Richman And The Modern Lovers: voor fijne popliedjes moet je dan weer bij Jonathan Richman zijn, zoals dit fijn liedje over de grote Spaanse schilder
  13. See no evil - Television: in 1977 bracht Television hun legendarische album Marquee moon uit dat opent met dit nummer
  14. Aeroplane - Red Hot Chili Peppers: One hot minute mag dan niet hun sterkste album zijn, deze song daaruit blijft een genoegen om terug te horen
  15. Set adrift on memory bliss - P.M. Dawn: toen dit nummer ooit uitkwam (met die sample uit True van Spandau Ballet, niet meteen mijn favoriete band), was ik er niet weg mee, maar intussen heb ik het leren waarderen
  16. In the dust - 2 Live Crew: en nog eens soundtrackmateriaal, uit de film New Jack City (trouwens ook een aanrader om te bekijken), dit nummer van 2 Live Crew, rappers die vooral bekend stonden om hun vuile bek en waarvan de frontman (Luther Campbell) zich Luke Skyywalker liet noemen (naast nog een hele hoop andere artiestennamen)
  17. Percolator - Stereolab: Stereolab is zo'n band die ik nooit goed beluisterd heb, die telkens net aan mijn aandacht lijkt te ontsnappen. Toch maken ze heel interessante muziek, zoals ik ontdekte met dit liedje
  18. Analogue bubblebath - Aphex Twin: Aphex Twin is dan weer zo'n artiest die ik koester. Dit is één van zijn beste (oudere) nummers
  19. Cowboy movie - David Crosby: zijn solowerk is me minder bekend dan wat hij met Stephen Stills, Graham Nash en Neil Young maakte, maar hey, dit is alvast een pareltje dat hier verdient vermeld te worden
  20. Pissing in a river - Patti Smith: het ultieme nummer waarop mijn tranen tevoorschijn komen, sinds ik het leerde kennen via de film All over me. De scène waarin het gebruikt wordt, raakte me heel diep en ik kan het nummer niet horen zonder op dezelfde intense wijze ontroerd en geraakt te worden   
Je kan de hele afspeellijst hieronder beluisteren:

Geen opmerkingen: