22 augustus 2016

Omar Rodriguez Lopez



Ik bedacht bij het beluisteren van het nieuwe solo-album van Omar Rodriguez Lopez dat het alweer véél te lang geleden is dat ik nog eens De-loused in the comatorium van The Mars Volta in mijn cd-speler schoof. Ooit maakte Omar deel uit van die groep. Deze plaat, Blind worms, pious swine klinkt alvast een stuk toegankelijker dan het inmiddels al dertien jaar oude meesterwerk van The Mars Volta.
Mooiste bewijs van de toegankelijkheidsstelling die ik hierboven poneerde: de (half-geslaagde) cover van Lights van Ellie Goulding. Deze versie blijft naarmate de song vordert, iets te dicht in de buurt hangen van het origineel om echt te overtuigen, al ontdoet Omar hem vooral in de aanvangsfase vakkundig van het überpopjasje. Uitkleden is één ding, een geslaagde nieuwe outfit aanmeten is duidelijk nog iets anders.
Voor de rest biedt deze plaat ook behoorlijk wat variatie aan: Savage letters krijgt een variété-kleedje aangemeten en de gitaren heersen in Hieroglyphs from hell. Atlantis is rising klinkt meer eighties dan Duran Duran en op afsluiter Only nothing is wordt nog een duchtig tekeergegaan.
Je kan deze plaat alvast hieronder volledig beluisteren:

Geen opmerkingen: