31 januari 2016

Twintig parels per maand: januari 2016


Hier zijn ze weer: de 20 parels van de maand, voorzien van een klein beetje uitleg.
  1. Irrlicht - Franz Schubert: we beginnen deze maand met een streepje klassiek. Daar luister ik niet zo vaak naar, maar als ik het doe, luister ik al eens graag naar de liederencyclus Winterreise van Franz Schubert, dat ik via Chantal Pattyn (toen ze de overstap van Studio Brussel naar Klara maakte) leerde kennen
  2. Mirre - Innerwoud: vorige maand nog besprak ik zijn vier songs tellende album en intussen zag ik Innerwoud ook al eens live aan het werk. Het blijft indrukwekkend
  3. O Paraíso (Buscemi's afro mix) - Madredeus: op een leuke remixplaat van de Portugese band staat deze fijne remix van een prachtige song, door de Belgische Buscemi
  4. The obvious child - Paul Simon: na zijn "Afrikaanse" plaat Graceland ging Paul Simon aan de slag met Zuidamerikaanse (vooral Braziliaanse) muziek op opvolger The rhythm of the saints, met onder andere deze prachtige single tot gevolg
  5. Black or white/Americanos - Caetano Veloso: de Braziliaan covert op rustige maar daarom niet minder mooie wijze een hit van Michael Jackson
  6. Portrait of the young girl as an artist - Jenny Hval: knipoog naar James Joyce
  7. Step into this room and dance for me - Madrugada: deze Noorse band blijft ver onderschat. Luister zeker ook eens naar het solowerk van Sivert Høyem
  8. Something - The Beatles: nu The Beatles ook op Spotify te vinden zijn, konden ze toch niet ontbreken?
  9. Wah-wah - George Harrison: in één van die nachten dat ik heel onregelmatig sliep, kwam ik toevallig terecht bij een documentaire over George Harrison, over zijn bij en na The Beatles. Dit nummer zat er ook in, ik kende het niet maar ik hou er wel van...
  10. Govinda - Kula Shaker: Kula Shaker voegde een Indische toets toe aan de Britpop en deed dat op dit nummer het best
  11. So young - Suede: deze helden van de Britpop brachten net een nieuw album uit, maar ik grijp toch nog het liefst terug naar hun debuut, dat hiermee start
  12. Frozen twilight - God Is An Astronaut: prachtige en voor velen onbekende post-rock
  13. Pick up the phone - The Notwist: Neon golden, de plaat waar je deze song kan op terugvinden, blijft volgens mij toch hun beste album ooit
  14. Strings of life - Derrick May: we gaan helemaal naar Chicago voor één van de pioniers van de house
  15. The flow - Model 500:ook Juan Atkins, de man achter Model 500, mag gelden als één van die pioniers
  16. Wool - Earl Sweatshirt with Vince Staples: goeie hiphop te over tegenwoordig en dat bewijst ook Earl Sweatshirt. Als hij er bovendien nog eens die andere zeer getalenteerde rapper Vince Staples bijhaalt...
  17. Drugs - Anderson .Paak: enkele dagen geleden al besprak ik op deze blog het nieuwe album Malibu van deze hiphopper. Dit is iets ouder werk
  18. Desire - Joanna Weston: laat me als primeur al vertellen dat er in het voorjaar opnieuw een Ongeletterd Concert komt en deze dame zal dan optreden. Meer info volgt later
  19. Rising of the moon - Myrddin: Myrddin De Cauter komt uit één van de meest muzikale families van Gent. Hij kent zijn weg niet alleen binnen de folk (zoals je hier kan horen), maar ook binnen de jazz.
  20. Chips (TV series theme) - Francis Baker: en we sluiten af met een openingstune van een tv-serie uit de tijd dat ik nog een kleine jongen was. Wat wou ik toen toch graag op één van die motoren zitten als "zwaantje", iets wat me in Amerika veel cooler leek dan hier in Gent
Beluister hieronder alle parels:

Geen opmerkingen: