30 juni 2015

Twintig parels per maand: juni 2015


Hier zijn ze weer, de twintig parels voor deze maand. Geniet ervan:
  1. I let love in - Nick Cave And The Bad Seeds: we beginnen meteen met één van de hoogtepunten van misschien wel het beste album dat Nick Cave ooit maakte. Alleen al die openingszin: "Despair and deception, love's ugly little twins, came a-knocking on my door, I let them in"
  2. Loom of the land - The Walkabouts: dit is eigenlijk een cover van een song van Nick Cave. Het album Satisfied mind was mijn eerste kennismaking met The Walkabouts
  3. Please read the letter - Robert Plant and Alison Krauss: Robert Plant, van Led Zeppelin, en Alison Krauss, zorgen voor schitterende duetten die bewijzen dat een artiest na een legendarische band ook nog op eigen benen een schitterende muzikale carrière kan uitbouwen
  4. Burning just fine - Canvas Blanco: Utrechts americana die ik hier al eerder in het zonnetje zette
  5. Harper Valley P.T.A. - Jeannie C. Riley: onderweg naar Den Haag voor de Corbijntentoonstelling (her)ontdekt
  6. There's a tear in my beer - Hank Williams: geweldige songtekst van de man die country naar een hoger niveau tilde
  7. Are you a big boy DJ - Si Begg: iets helemaal anders is deze geweldige dancetrack van Si Begg
  8. Their law - The Prodigy featuring Pop Will Eat Itself: het hoeven niet altijd de bekende hits te zijn (al was dit eveneens een single) om te bewijzen dat The Prodigy fantastische songs heeft uitgebracht
  9. Cash flow - Major Lazer: ook bij deze artiest koos ik voor een minder voor de hand liggend nummer
  10. Easy - Son Lux: ik reviewde onlangs het nieuwe album van Son Lux, dat alweer een pareltje is. Deze song komt uit het vorige album, Lanterns, dat ik overigens ook ooit reviewde
  11. Drink the elixir - Salad: op een barbecue bij vrienden van mijn lief hoorde ik dit nog eens terug. Het moet echt van de jaren 90 geleden zijn...
  12. A good idea - Sugar: ik las de biografie van Bob Mould en dus mocht dit niet ontbreken
  13. Another morning stoner - ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead: één van de hevigste concerten die ik ooit zag op Pukkelpop, was van deze band. Het was die editie het enige dilemma waar ik voor stond: dit of Sonic Youth dat Daydream nation speelde. Hoewel ik niet weet hoe goed Sonic Youth was, heb ik er geen spijt van gekregen
  14. Liberty - Kitchen And The Plastic Spoons: uit de geweldige verzamelaar Killed by deathrock vol. 1 op het Sacred Bones label
  15. Stand by me - Cassius Clay: werkelijk hilarisch is de plaat I'm the greatest van Cassius Clay (uit 1963!), die vooral bestaat uit zijn geestige uitspraken (gespeend van enige blijken van bescheidenheid overigens) over zijn tegenstander Sonny Liston die hij de wereldtitel afhandig zou maken in 1964. Er staat ook deze cover op van Stand by me van Ben E. King
  16. Tired of being alone - Al Green: en we zitten meteen in gloedvolle soul met deze klassieker
  17. The devil ain't lazy - Pokey LaFarge: deze man zag ik live, zoals je hier kan herlezen. Klinkt heel oud maar is eigenlijk een jonge muzikant die deze plaat slechts 2 jaar geleden uitbracht
  18. Who do you love (live) - The Doors: de dubbele live-verzamelaar In concert laat zien hoe goed The Doors wel moeten geweest zijn live en dat hoor je al in dit fantastisch opgebouwd nummer
  19. You're gonna miss me - The 13th Floor Elevators: voor wie wil weten waar de roots van psychedelica liggen, raden we deze band aan
  20. Dankzij de dijken - Frits: Frits, dat is de samenwerking van Freek De Jonge met The Nits, en hier brengen ze de bekend geworden vertaalde cover van In the Dutch mountains

1 opmerking:

Ellen zei

DAT is een schoon lijstje !