30 april 2015

Twintig parels per maand: april 2015


Het is alweer het einde van de maand en dat betekent tijd voor onze selectie van twintig parels. Geniet ervan:

  1. Storm is rising - Little Axe: we beginnen deze selectie met een in blues gedrenkt nummer uit 1996, van Little Axe, het alter ego van Skip McDonald. Die speelde ooit nog samen met Doug Wimbish, later bekend geworden met Living Colour, en hij was ook sessiemuzikant op heel wat rapalbums. Zo speelt hij mee op The message van Grandmaster Flash And The Furious Five
  2. Walking in a hurricane - John Fogerty: de ex-frontman van Creedence Clearwater Revival maakte ook enkele heel interessante soloplaten, waaronder Blue moon swamp uit 1997, waar ik dit nummer uit plukte
  3. La grange - ZZ Top: deze Texanen zijn vooral bekend om hun baarden, maar hun muziek mag er ook best wezen
  4. Fluorescent adolescent - Arctic Monkeys: helemaal iets anders is deze stevige song van Arctic Monkeys, uit hun in 2007 verschenen plaat Favourite worst nightmare
  5. Le plastique c'est fantastique - Elmer Food Beat: toen Studio Brussel een week zendtijd besteedde aan de jaren '90, moest ik zelf aan dit vergeten popliedje denken
  6. Chocolate cake - Crowded House: wie echter zijn popliedjes quasi-perfect wil, mag steeds vertrouwen op de broertjes Finn
  7. Flavor of the month - The Posies: steviger, maar niettemin ook geweldige pop in zijn essence, is dit liedje van The Posies
  8. Don't panic - Coldplay: menigeen zal Coldplay hier niet meteen verwacht hebben, maar zoals de titel al aangeeft: geen paniek! Dit komt uit hun debuut en toen verloren ze zich nog niet in megalomane stadionbombast
  9. Why do lovers break each other's hearts? - Bob B. Soxx And The Blue Jeans: zalige ouderwetse rock met Darlene Love als leadzangeres
  10. Come on, let's go - Ritchie Valens: een hele film (La bamba) werd gewijd aan het levensverhaal van de samen met The Big Bopper en Buddy Holly in een helikoptercrash omgekomen Ritchie Valens
  11. Batman theme - The Jam: origineel uit de jaren 60, maar hier een schitterende cover door The Jam, wier ex-frontman Paul Weller ik eerder deze maand live aan het werk zag
  12. Si existe ese lugar - Los De Abajo: ooit zag ik deze groep op het Polé Polé festival tijdens de Gentse Feesten
  13. No future/no past - Cloud Nothings: een pak rustiger is deze song uit 2012 van Cloud Nothings, een band die ik al van naam kende, maar waarvan ik de muziek pas heel recent beluisterde
  14. Mosquito - Dmitri Pokrovsky Ensemble: er is een tijd geweest dat ik heel wat albums van het RealWorld-label meebracht uit de bib, en daar zat onder meer dit pareltje tussen, het album The wild field. Een Russisch koor zingt a capella prachtige liederen die ook mij konden bekoren
  15. Nibiro ghono andare - Sarmilla Roy: uit The mahabharata, een Indisch traditioneel epos, ook al een release op datzelfde label
  16. Last time - Moderat: helemaal terug naar hedendaagse muziek, met deze vorig jaar verschenen single van Moderat
  17. Liquid swords - GZA: GZA maakt deel uit van van de Wu-Tang Clan en is daarmee één van de meest invloedrijke artiesten binnen de hiphop van de laatste decennia
  18. Dance MTHRFCKR dance - Psycho 44: deze punk/rockband uit Grobbendonk maakte een album dat meer dan de moeite waard is, Suburban guide to springtide
  19. I got something - Tiny Legs Tim: blues uit Gent, dat mag hier ook wel eens
  20. Clear the air - Jacco Gardner: en we eindigen met een artiest die ik eigenlijk dankzij mijn lief heb leren kennen. Zij wees me op zijn muziek (ik kende zijn naam wel, maar had nog nooit de moeite genomen ernaar te luisteren) en toen ik zijn nieuwe single verkeerdelijk als nieuw werk van Tame Impala bestempelde, raakte ik geïntrigeerd. Ik leende zijn debuutalbum uit de bib en raakte er verslingerd aan en ben erg benieuwd naar de opvolger, die volgende week verschijnt en die ik voor Indiestyle mag reviewen
Beluister hieronder de afspeellijst:

Geen opmerkingen: