28 september 2014

Twintig parels per maand: september 2014


Ook deze maand verzamelde ik weer twintig parels die het verdienen nog eens gehoord te worden.
  1. Song away - Hockey: we beginnen met een vrolijk liedje, met een motto dat me op het lijf geschreven is: "Tomorrow's just a song away"
  2. Apply some pressure - Maxïmo Park: een beetje Britpop van een band die al gauw uit het oog verloren wordt, al concerteren ze binnenkort opnieuw in de Vooruit en blijven ze relevant
  3. If I ever feel better - Phoenix: nog zo'n band die bij niet zo heel veel mensen een belletje doet rinkelen, al brachten ze al behoorlijk wat goed materiaal uit, zoals deze (bij velen dan weer wel bekende) single
  4. Into temptation - Crowded House: het songschrijverstalent van de broertjes Finn kan moeilijk overschat worden, zoals onder andere uit dit pareltje mag blijken
  5. Paperback bible - Lambchop: de band rond Kurt Wagner, een man met zowat de meest oncharismatische uitstraling mogelijk voor een frontman, zag ik al eens live in de Botanique. Eigenlijk stellen ze zelden teleur en daar torent dit nog eens bovenuit
  6. Kiss kiss is getting old - Les Savy Fav: toen ik nog heel regelmatig andere (vooral Amerikaanse) muziekblogs las, kwam deze band geregeld bovendrijven en dat is zeer terecht. Prachtige albums hebben ze ons al geschonken, maar Let's stay friends is toch wel hun meesterwerk en daar komt dit liedje uit
  7. Don't get fooled by the football players' summery outfit - Le Man Avec Les Lunettes: het Indiecater platenlabel bracht al enkele keren ter gelegenheid van grote voetbaltornooien verzamelaars uit van bands die bij hen getekend zijn en die in opdracht een song schreven in verband met voetbal. Op Fast forward: an indie music companion to World Cup 2010 staat dit leuk liedje
  8. Salva mea - Faithless: tijd voor wat dance, met een klassieker van Faithless
  9. Rechoque - Shameboy: intussen een Belgische dance-classic en altijd een aanrader op feestjes en fuiven
  10. Requiem for a hit - Miss Kittin: wat ik van Miss Kittin moet denken, weet ik nog steeds niet echt goed. De enige conclusie die ik kan trekken, is dat ze erg intrigerende muziek maakt, duidelijk met een randje af en een steek los
  11. Nothing is wrong - FC Kahuna: een fijn nummer waar voor de rest niet zo heel veel over te vertellen valt
  12. Signal failure - Padded Cell: ik weet niet meer waar ik Padded Cell leerde kennen, wel nog dat hun benadering van dance erg nauw aansluit bij mijn eerste kennismakingen met het genre
  13. Daydreamin' - Lupe Fiasco featuring Jill Scott: meestal ben ik niet zo te vinden voor rappers die heel dicht bij een hit blijven en daar overheen rappen (ja, ik bedoel jullie, Black Eyed Peas, na wat jullie deden met Misirlou en Mas que nada), maar dit is een meevaller, met de prachtige stem erbovenop van Jill Scott
  14. I wish that I could see you soon - Herman Dune: ik ben helemaal voor dit nummer gevallen door de clip (een soort Sesamstraatachtige video die mijn kinderen toen ze klein waren leuk vonden en die voor Engelstalige kinderen vast nog een pak plezieriger is), maar eigenlijk blijft dit een wonderlijk popliedje
  15. I've got this friend - The Civil Wars: het album Barton hollow waar dit later op verscheen en dat ik reviewde voor Indiestyle, viel me wat tegen, maar deze single is wel top
  16. High five, swan dive, nose dive - Pulled Apart By Horses: de bandnaam alleen al trekt de aandacht, maar dit is gewoon een keigoed indierocknummer
  17. Comfy in nautica - Panda Bear: de Beach Boys zijn niet veraf in deze zomerse song van Panda Bear
  18. Everyone's a Vip to someone - The Go! Team: is dat geen mooie visie op het leven?
  19. In the shadows - The Rasmus: de bombast neem ik er met plezier bij, want ik krijg telkens kippenvel van dit nummer. En ik vermoed dat mijn zoon het kapsel geweldig cool zou vinden...
  20. The sinking belle - Sunn O))) with Boris: twee bands die heel bijzondere muziek maken, hier met wellicht hun meest toegankelijk nummer
Zo, dat was het weer voor deze maand. Geniet hieronder van de 20 parels:

Geen opmerkingen: