28 juli 2014

Boomtown concert: Bearskin


Behalve hun Ongeletterd Concert in mijn eigen living, zag ik eigenlijk Bearskin nooit eerder live. Gelukkig traden ze zaterdag op tijdens de Gentse Feesten, op Boomtown dan nog. In de tent op de Kouter speelden ze een set van zo'n veertig minuten en eindelijk slaagde ik er dus in hen eens "gewoon" aan het werk te zien.


Voormalig bassist Joshua R. Geboers verliet intussen de band wegens te drukke andere bezigheden (o.m. bij Astronaute en Mad About Mountains), dus stond één nieuw gezicht bij het vijftal. De Limburgers speelden enkele nieuwe nummers en die leken steviger dan het werk van hun debuutalbum, maar het kan ook zijn dat dat slechts zo lijkt omdat ik hen nooit eerder live voluit hoorde gaan. Er werd nochtans al goed afgetrapt met Derelict waarna hun bekendste song, Passive, uit de kast gehaald werd. Iemand in mijn gezelschap merkte na enkele nummers op dat de gitaarpartijen hem sterk deden denken aan The Sundays. Misschien moet ik die band toch ook eens beluisteren de komende dagen, ik werd nieuwsgierig gemaakt...


Enkele nieuwe nummers werden op het publiek losgelaten en Drum and bass (niet vernoemd naar het genre, maar naar de instrumenten die het nummer openen) klonk erg veelbelovend voor het tweede album dat stilaan in zicht lijkt te komen, maar de absolute apotheose kwam toch met afsluiter Bruitism. Ik heb al meermaals aangegeven hoe schatplichtig dat lied is aan Tool en het is verheugend vast te stellen dat Bearskin een hele hoop toevoegt aan die basis, waardoor het een erg sterk einde van hun set betekent.

Geen opmerkingen: