16 februari 2014

Lied van de week: week 7 - 2014

Why you're here (and I'm not) - Horses


Donderdagavond zag ik in Nijdrop, zoals je hier kan lezen, Horses optreden. Eerlijk: ik kende de band niet en de reden dat ik het concert voor Indiestyle had aangevraagd, was eerder het voorprogramma, And They Spoke In Anthems. Wat een leuke verrassing was Horses. De Limburgers maken prachtige muziek die (live nog meer dan op plaat) verwant is aan Sparklehorse en de harmonieën die ze over de rijk gearrangeerde muziek gieten, smaken naar meer. 
Ik kocht de vinyl plaat (met een mooie hoes) en sindsdien zit dit nummer hele dagen in mijn hoofd. De weemoed druipt er als dikke regendruppels, zoals we er deze week vele over ons heen kregen, af en de harmonieuze samenzang doet me ook een beetje denken aan Fleet Foxes. Hoe ik deze jongens nog niet eerder heb opgemerkt, is me een raadsel, en hoe dit liedje geen (bescheiden zelfs maar) hit is geworden, gaat mijn begrip te boven.
Hoewel ze dit al maakten in 2013, zou ik bijna durven zeggen dat het voorlopig dé song van 2014 is voor mij...

Horses kan je bovendien zelf ook live zien binnenkort op We Are Open in Trix in Antwerpen, op 21 februari, en in Het Depot in Leuven, op 13 maart.

Lyrics:

you always were the one
with books on your shelf
records to play
to somebody else
seasons to go through
and reasons to stay
whenever I called
you were always on your way

 
I always was
a lion caged
my paws cut off
my teethmarks changed
with every winter
with every spring
there was moss growing
on the inside of my brain
this is why you're here
and I'm not

Geen opmerkingen: