25 december 2012

Concerten van het jaar: 2012

Dit jaar zag ik meer dan 50 concerten, en ik zag sommige bands zelfs 2 keer dit jaar (Ansatz Der Maschine, Douglas Firs, I Am Oak, Great Mountain Fire -2 dagen na elkaar zelfs-, Flying Horseman en Unlock Dialogue).

Dit waren voor mij de topconcerten, en we tellen af:

15. Zita Swoon - 3/8 - Les Nuits Secrètes: prachtig optreden met de muzikanten uit Burkina Faso waar de groep rond Stef Kamiel Carlens mee samenwerkte

14. Lambchop - 9/3- Botanique: zo blij dat ik hen eindelijk eens zag!

13. A Place To Bury Strangers - 5/5 - De Kreun: een band die ik eigenlijk niet echt kende, maar die me heel goed meeviel...

12. Tiny Legs Tim - 28/11 - café de loge: in een eenvoudige setting (een krap café bijvoorbeeld) zomaar een verjaardagsfeestje/concert meemaken met prachtige bluesliedjes, is een heel leuke ervaring

11. Mad About Mountains - 14/7 - spiegeltent Baudelopark: jammer dat het publiek maar bleef roezemoezen, want deze band is echt wel straf!

10. Cold Specks - 30/9 - Botanique: wát een stem zeg...

9. Spain - 6/12 - Handelsbeurs: niet geheel foutloos concert van één van mijn favoriete bands

8. Unsane - 3/7 - Vooruit: keihard, en ze losten de verwachtingen die ik had naar aanleiding van hun nieuw album in

7. Ansatz Der Maschine - 15/1 - De Kreun (try-out): na mijn interview met Mathijs Bertel mocht ik hierbij zijn en ik zag een fijn optreden. Ik vraag me nog steeds af wat dat wel niet moet geweest zijn met een volle zaal...

6. The Walkabouts - 21/1 - Handelsbeurs: ook al zo één van mijn favoriete bands die ik al heel lang ken, en die niet teleurstelden

5. Great Mountain Fire - 4/8 - Les Nuits Secrètes: de dag nadien stonden ze ook nog eens op het podium, maar dit optreden in een klein kerkje was subliem

4. Ben Caplan - 21/4 - huisconcert KD5: helemaal onverwacht naar Middelburg gereden om de man aan het werk te zien en het werd een waar feest, het wachten méér dan waard!

3. Daniel Johnston + Tommigun - 12/4 - Vooruit:
Dit optreden was een bizarre, intense ervaring. Johnston kan niet zingen en amper een instrument bespelen, en toch weet hij ongelooflijk prachtige melodietjes te schrijven. Het woord genie is misschien wel echt op zijn plaats. 


 
2. Bonnie 'Prince' Billy - 24/1 - Vooruit:
Technisch gezien was het zeker niet foutloos, maar Will Oldham en zijn band weten van hun beperkingen en fouten in één handomdraai een kwaliteit te maken, en omdat een concert meer is dan enkel de muziek, maar ook de beleving, slaagde hij erin een echt topconcert te spelen.


 
1. Dirty Three - 6/6 - AB:
En dat laatste geldt dus nog meer voor Dirty Three, de band rond Bad Seed en violist Warren Ellis. Zó zouden concerten altijd moeten zijn: intens, muzikaal hoogstaand, interactie met het publiek, humor en alsof ze voorbijvliegen en nooit zouden mogen eindigen...

Geen opmerkingen: