24 november 2012

Lotto Arena concert: The XX


Woensdagavond zat ik The XX in de Lotto Arena in Antwerpen. De band heeft een uitstekende live-reputatie en de recensies die ik had gelezen van hun concert eerder deze week in Lille evenals de reacties op hun Club 69-optreden bij Studio Brussel, leken dat enkel te bevestigen.
Toch heb ik een vreemdsoortige verhouding met The XX. Ik hou wel van de singles van hun eerste album (VCR, Islands en Crystalised kunnen me bekoren) en toch loop ik niet echt warm voor hun platen. Noch het eerste noch het nieuwe album (Coexist) maken me echt warm voor het trio. De songs klinken iets te onderling inwisselbaar naar mijn aanvoelen. Steeds dezelfde elementen vormen de hoofdingrediënten en om de één of andere manier kan ik wel horen dat ze goed zijn (ik ken intussen genoeg van muziek om dat toch wel te kunnen vaststellen), én raken ze me toch nooit echt. Het was dus met niet zo hoge verwachtingen (én mijn bijna-jarig lief) dat ik naar de Lotto Arena trok.


Het voorprogramma, Austra, mag vlug vergeten worden. Ik wou dat ik kon zeggen dat het het slechtste was wat ik ooit op een podium zag (maar helaas zag ik vroeger nóg erger). Enige lichtpuntjes waren de bassist (die leek me wel goed, en mijn enige advies aan hem is dan ook "zoek u snel een andere, goeie groep") en dat kiemen van goeie songs die je kon horen, zolang de zangeres (en haar kompanen) hun mond hielden.




Het concert van The XX bevestigde mijn relatie met de band. Het was een imposant optreden, en je kan horen dat de band écht goed is, en de lichtshow was bijna perfect, en de band weet duidelijk hoe ze een concert moeten opbouwen en hoe ze hun songs live op een andere, soms zelfs verrassende manier kunnen brengen (VCR kreeg een heel traag arrangement mee). En toch blijft het gevoel dat ongeveer de helft van wat ik hoorde, variaties op eenzelfde thema waren, én vooral dat de band me al bij al niet écht weet te raken. Bizar optreden dus...

Setlist:

1. (intro music)
2. Angels
3. Heart skipped a beat
4. Fiction
5. Crystalised
6. Fantasy
7. Missing
8. Reunion
9. Sunset
10. Night time
11. Swept away
12. Shelter
13. VCR
14. Islands
15. Chained
16. Infinity

Bisronde:
1. Intro
2. Tides
3. Stars




Fiction (live)



 
VCR (live)

Geen opmerkingen: