21 september 2012

Gelezen (48)

De troost van de filosofie - Alain de Botton


Gespreid over meer dan 4 jaar las ik dit boek. Ooit begon ik er aan, maar om één of andere, mij nu onbekende reden, las ik het boek niet uit. Onlangs viel mijn oog er terug op, én de bladwijzer zat er nog in, dus besloot ik het boek verder te lezen. Ik kan me bijgevolg niet meer alle inhoud herinneren.
De "gimmick" van het boek is dat voor elk probleem dat Alain de Botton aankaart (impopulariteit, geldzorgen, frustratie, onmacht, liefdesverdriet en moeilijkheden) hij een filosoof voorstelt die daarover iets gezegd heeft in zijn filosofie, waar je iets kan aan hebben. Dat "iets aan hebben" is bij momenten wel erg relatief (dat je sterker wordt van moeilijkheden en meer kan genieten van het leven erdoor, is een erg magere troost op het moment dat je met moeilijkheden geconfronteerd wordt). de Botton gebruikt het echter vooral als aanleiding om iets te schrijven over de levens van de filosofen en op een eenvoudige manier hun visie uit te leggen, en dat is natuurlijk wel een lovenswaardig initiatief. Dat het allemaal erg vlot leesbaar is, vormt een extra troef.

Pulse - Julian Barnes


In dit boek verzamelt Julian Barnes allerlei kortverhalen. Hij verdeelt zijn boek in twee delen, en al bij al vind ik de verhalen in het tweede deel sterker, beter uitgewerkt en diepgaander dan die in het eerste deel. In dat eerste deel b.v. komen 4 "afleveringen" voor van At Phil & Joanna's, waarin de tafelgesprekken van vrienden na een etentje weergegeven worden. Zoals dat gaat, zijn het gesprekken die van de hak op de tak springen, wisselen tussen serieus en humoristisch en eigenlijk nooit afgewerkt worden. Het meest genoot ik overigens van het laatste verhaal, waarnaar het hele boek vernoemd is: Pulse.

Voor wie van kortverhalen houdt, is dit in ieder geval een aanrader.

Geen opmerkingen: