21 augustus 2012

Krakow


Via Mad About Mountains, waarvan ik het album en hun optreden op de Gentse Feesten besprak op deze blog, kwam ik in de bibliotheek uit bij Krakow, de band van Piet De Pessemier. En kijk eens aan, ook hun album, As the heart is, weet mij enorm te bekoren. Soms, zoals in Come on home, klinkt de band als Neil Young, soms als Low (I miss you). Hoedanook slaagt Krakow erin om prachtige, sfeervolle nummers te brengen met een dosis dreiging mooi in balans met zalvende gebaren.
De sepia vormgeving, met foto's die De Pessemier zelf maakte, zet al de toon en wekt de juiste verwachtingen. Where the heart wordt door de vrouwenstem verheven tot een gefluisterd gebed en in Once around the sun horen we een kruising tussen americana en slowcore waar we aan verslingerd raken.
Deze plaat uit 2007 ontdek ik nu pas, maar ik zou ze iedereen meteen willen aanraden. En ik ga meteen ook op zoek naar de vervolgplaat uit 2009, Far-away look.
Via deze link kan je een concert van de band in de AB bekijken (ze starten wel pas rond 7'00")

Geen opmerkingen: