17 augustus 2010

Re:play (11)

Toegegeven, ik kende natuurlijk Paranoid al van kindsbeen, van op de radio en zo, maar toen wist ik niet eens hoe het nummer heet of van wie het is.
Mijn eerste kennismaking met Black Sabbath kwam er op een avond, terwijl ik aan het babysitten was. In die periode had je op Studio Brussel nog elke weekavond een thema-uitzending, en één avond (ik denk maandag) was er Metalopolis : een programma waarin alle genres van metal aan bod kwamen. Op één zo'n avond, babysittend en lezend, hoorde ik tracks uit een tribute-album dat net was uitgebracht : Nativity in black. Ik heb zelfs meegespeeld (maar tevergeefs) om dit album, met 12 covers van Black Sabbath-nummers, te winnen. Enkele dagen later kocht ik de vinyl versie in Music Mania, toen nog rechtover de Vooruit.
Het meest was ik meteen weg van The wizard, dat door Bullring Brummies (bleek uiteindelijk Black Sabbath zonder Osbourne en Iommi maar aangevuld met nog 3 andere muzikanten, te zijn). Ook Iron man, gecoverd door Ozzy Osbourne zelf, samen met Therapy?, en Supernaut van 1.000 Homo Dj's (een zijproject van Al Jourgensen van Ministry) zette ik ontelbare malen op.
Al luister ik met plezier naar alle nummers op de platen ('t is een dubbel-lp)...
En een paar dagen geleden was er dan een blogpost (klik hier) waarnaar ik verwezen werd op Facebook, en toen las ik ook over de debuutplaat van Black Sabbath en de impact ervan op de auteur van de blog. Toen ik gisteren CD's ging kopen, vielen mijn ogen op dit album, en ik kocht het blindelings...
Alweer via Facebook kreeg ik een link naar een webpagina waarop uitgelegd wordt hoe je de openingstonen van titelnummer (én ook opener) Black Sabbath ongeveer kan naspelen. Ik probeerde het op mijn pas gekochte gitaar, en -het is inderdaad eenvoudig- het lukte, wat voor een beginnend (en dan bedoel ik ook écht beginnend) gitarist een leuk gevoel is...



Black Sabbath - Black Sabbath

Geen opmerkingen: