27 juli 2010

Gentse Feesten : de laatste avond

Twee concerten had ik uitgekozen voor deze laatste avond van de Gentse Feesten.


In de Spiegeltent in het Baudelopark speelde Marble Sounds, een band waarover ik al veel goeds had gehoord, en die ik nu dus wel eens wou ontdekken. Net als eerder deze week bij The Bear That Wasn't, bleek het geprogrammeerde uur (23u) absoluut niet te halen en de band startte uiteindelijk bijna een uur later. Marble Sounds is zo'n band die je mag verwachten in een programma als Duyster, en ze waren zeker goed, maar de klank in de spiegeltent was niet bepaald goed en ik werd ook niet bepaald van mijn sokken geblazen door wat ze brachten. Het kan liggen aan de verzadiging die na 10 dagen Gentse Feesten en al die concerten optreedt, maar een volledig optreden boeien konden ze me niet, en ik verliet dus al wat vroeger de tent.

Op het podium aan Sint-Jacobs mocht Raymond van het Groenewoud traditiegetrouw afsluiten, maar die startte pas om 3 uur en eerlijk gezegd zag ik het niet zitten om zo lang te wachten. Het was dan ook voor Freddy De Vadder & De Bende Van Miènde dat ik naar Sint-Jacobs afzakte. Ik kan de humor van Freddy wel smaken en verwachtte me aan een stand-up optreden afgewisseld met veel muziek.

Ze brachten vooral liedjes met tussendoor natuurlijk wel grappige bindteksten, maar hét grote probleem was wel dat Freddy De Vadder voor niet-Westvlamingen als ik amper verstaanbaar was. Bij een optreden van de man moet ik me al wat concentreren om hem te begrijpen, maar op een plein en zeker als er ook nog stevig gemusiceerd wordt over zijn teksten heen, dan is het een haast onbegonnen opdracht, en helaas verstond ik dus voornamelijk flarden. Al bij al leek het me een soort Westvlaamse Clément Peerens die helaas minder verstaanbaar is...
Toch heb ik ook deze laatste avond genoten van de sfeer van de Gentse Feesten, en ik wil ten slotte nog één (heel andere) tip meegeven. Dit jaar waagde ik me voor het eerst aan een gezondere snack, namelijk een veggieburger aan de stand van EVA bij Sint-Jacobs. Ik had de hazelnootburgers thuis natuurlijk ook wel al gegeten, maar in zo'n pitabroodje met groenten en saus, temidden van het feestgewoel, smaakt dat toch nog helemaal anders !

Geen opmerkingen: