25 februari 2010

Gezien : 2001 : A space odyssey + Mr. Nobody

Toeval vormt een belangrijk element uit Mr. Nobody, en laat toeval nu net verantwoordelijk zijn voor het feit dat ik nét in de week voor ik deze film zag, Stanley Kubrick's klassieker 2001 : A space odyssey bekeek op dvd. Want er is een link tussen beide films, die me anders zou ontgaan zijn...



In 2001 : A space odyssey legt de regisseur een link tussen de begindagen van de mens en de toekomst (het intussen al gepasseerde 2001) om enkele grote boodschappen te brengen over de evolutie van de mens. De prachtige beelden en de schitterende muziek maken van de film, die vaak een traag tempo hanteert, een wonderlijke filmervaring.



En een wonderlijke filmervaring is Mr. Nobody zeker ook. In deze film van Jaco Van Dormael (bekend van Toto le héros en Le huitième jour) vertelt de regisseur een verhaal dat niet zomaar na te vertellen is, en waarin hij evenmin de grote boodschap schuwt. De tijd, de keuzes die mensen maken en de gevolgen ervaren, parallelle universums,... : het zijn allemaal thema's die op visueel verbluffende wijze in beeld gebracht worden. Hij zit ook vol verwijzingen ; ik herkende alvast 2001 : A space odyssey en A zed and two noughts. Veel kan ik niet vertellen over deze film zonder hem onrecht aan te doen, maar geloof me : dit is écht een aanrader ! Dit is het soort ervaring waarvoor film terecht een kunstvorm mag genoemd worden...

1 opmerking:

Lies zei

Ik heb Mr. Nobody ook gezien vorig weekend en vond het een prachtige film. Geniaal, die Jaco!