08 november 2009

Abuyst

Ik ken niet veel muzikanten persoonlijk. Hoewel ik enorm geïntrigeerd ben door hoe muziek gemaakt wordt (als ik op de eerste rijen sta bij een concert, kijk ik altijd heel aandachtig naar hoe die mannen en vrouwen op het podium dat doen...), heb ik ook zelf geen ervaring met het maken van muziek. Binnen enkele maanden leer ik mondharmonica, en dat zal dan mijn eerste echte stap richting musiceren zijn.

Mijn verbazing was niet gering toen bleek dat één van mijn collega's in zijn vrije tijd musiceert : niet alleen heeft hij solo enkele nummers geschreven en gespeeld, bovendien zit hij tegenwoordig in een band die wat hardere muziek maakt.

Abuyst (je mag hem gerust ook Buysta noemen, zo blijkt op zijn webstek) brengt singer-songwriter materiaal, deels in het Nederlands, deels in het Engels. Zowel zijn stemtimbre als de muziek die hij maakt, leunen heel dicht aan bij kleinkunst. Een kleinkunstliefhebber ben ik niet meteen, maar goeie liedjes worden hier altijd gesmaakt, en Andy Buyst (de man achter Abuyst) weet met liedjes met kwinkslagen en vrolijke geluidjes te boeien. Nu eens zingt hij over hoe hij de wereld aanschouwt (zoals in Ik ben liever traag), dan weer bezingt hij de liefde. Ook in het Engels weet hij zich uit de slag te trekken. Net als in zijn moedertaal, speelt hij met de taal en gebruikt hij woordspelletjes om zijn nummers meerlagig te maken.
Abuyst valt wellicht nog het meest op door zijn mooie stem. Er klinkt honing in door en sandelhout, herfstige avondwandelingen en zelfs een vleugje winters-voor-de-haard-zitten.


Geniet alvast van deze 4 nummers :

Meer nummers kan je voorbeluisteren op zijn webpagina op Vi.be. Wil je deze beginnende artiest boeken voor een optreden (al dan niet mét band), dan kan je hem via mail contacteren : buysta [at] hotmail [dot] com

Geen opmerkingen: