30 september 2009

8tracks : Monthly mix (sept 2009)

Vanaf nu mag je hier elke maand een 8tracks-mix verwachten met 10 hoogtepunten van die maand.



We starten september 2009 met deze nummers :

1. Crying lightning - Arctic Monkeys : de single uit het nieuwe album van Arctic Monkeys, dat mij intussen alweer helemaal in de ban heeft...

2. Dominos - The Big Pink : een debuutalbum dat hier voor te beluisteren valt, en waarvan dit mijn favoriet nummer is, met een hoog jaren '80/new wave-gehalte

3. These are my twisted words - Radiohead : alweer een nieuw nummer van Radiohead dat ze via hun website vrijgaven, en laat ik van Radiohead nu eens nooit genoeg kunnen krijgen...

4. Aqui para voces - Buraka Som Sistema (featuring Deize Tigrona) : zelfs bij beluistering in september blijft dit het favoriet album van dit jaar, totnogtoe, en na de 2 singles die al bijna het hele jaar op mijn mp3-speler staan, is dit ook één van mijn favoriete tracks...

5. Blue plastic bags - Malcolm Middleton : dit nummer vormde alvast een hoogtepunt tijdens het optreden van Malcolm Middleton eerder deze maand in de Vooruit

6. No way I'll never need you - The Flatlanders : het voordeel van Facebook-vrienden die thuis zijn in andere muziek, is dat je af en toe een grote ontdekking in de schoot geworpen krijgt. The Flatlanders is zo'n ontdekking, en dit nummer is met zijn zydeco/cajun-invloeden mijn favoriet, maar het hele album Hills and valleys is super !

7. The end - Pearl Jam : met hun debuut waren ze al (na Nirvana) mijn jeugdhelden, en ze bleven goeie tot steengoeie albums maken. Deze maand verscheen Backspacer en het laatste nummer op de plaat laat nog eens horen hoe Eddie Vedder ook ingetogen nummers met overtuiging weet te brengen...

8. Cotton - Sam Baker : ook deze man leerde ik via Facebook-vrienden kennen. Hij maakt ondanks (of misschien net dankzij?) zijn beperkingen nadat hij ternauwerdood een bomaanslag overleefde, prachtige muziek en onlangs kwam het derde deel in zijn trilogie uit (het beste deel van een ronduit fantastische trilogie) : Cotton. Dit is het titelnummer, maar ik had ongeveer om het even welk nummer kunnen kiezen, want ze zijn allemaal bijzonder sterk...

9. More to speak of - Shannon Stephens : dit is het openingsnummer van het tweede album van Shannon Stephens, alweer een pareltje van het Asthmatic Kitty-label, dat stilaan een kwaliteitsgarantie aan het worden is voor mij...

10. (Don't) tremble - The Low Anthem : eindigen doen we met het nummer waarmee The Low Anthem vorige week de bisronde van hun sublieme concert in de AB afsloot, en ook hier geldt dat zowat elk nummer had kunnen gekozen worden... Uiteindelijk koos ik hiervoor omdat die grandioze finale mij duidelijk maakte wat ik nog niet helemaal had gehoord op het album : wat een schitterend nummer dit wel is !

Geen opmerkingen: